woensdag 1 februari 2012

Moed en Angst(en)...

Moed en durf werd mij toegedicht toen ik mijn vaste baan opgaf om in Portugal een nieuw leven te beginnen

En het klinkt ook best romantisch en avontuurlijk. Menigeen dacht misschien: "de idioot..." maar zeiden dat niet. Tenminste niet tegen mij...  Wel of ik er goed over nagedacht had en zeker wist of deze onderneming wel zou slagen? Ja ik had er over nagedacht maar of ik er “goed’ over nagedacht had kan ik zelf niet beoordelen, daar ik van te voren mijn IQ niet heb laten meten en dat eigenlijk ook niet durf omwille van een eventueel lage score. Wat niet weet wat niet deert is de uitspraak, maar het deert wel degelijk als je het niet weet...

Het woord deren (in het woordenboek omschreven als schade; leed aan doen) zou ook voor pijn kunnen staan en dat is iets waar de meesten van ons bang voor zijn. Als je van te voren niet weet dat een trein hard kan aankomen moet je jezelf niet druk maken over een wandeling op het spoor...

Om mij een moedige durfal te noemen als je het geluk gaat beproeven in een ander land gaat mij te ver. Natuurlijk heb ik ook angsten. Ik schijt bijvoorbeeld dunne peuken op een hangtoilet! Ik vertrouw die dingen niet. En bij het kleinste pijntje dicht ik mezelf allerlei enge ziektes toe. Zo zelfs dat het soms hypochondrische vormen aanneemt. Elke dag mankeer ik wel wat..!

Oké ik heb de sprong gewaagd en probeer voor mijn gasten een heerlijke vakantieplek te creëren. De plek was er al, maar het gaat om de randvoorwaarden... Lekker eten, slapen , rusten, zonnebaden en gezelligheid zijn belangrijke zaken op een vakantie. Als ik er nu ook nog in slaag om voor mijn gasten voor wat avontuur te zorgen, met een gezonde dosis romantische angst, dan  is een deel van mijn missie geslaagd.

Hoe ik het avontuur creëer is afhankelijk van wat men gewend is. Een voettocht door een donker bos kan voor velen al een spannende aangelegenheid zijn. Diezelfde voettocht maar dan door water is voor anderen een ultieme uitdaging. Bergwandelingen of droppingen zijn ook populaire avonturen, vooral in de avonduren.
Voor de romantische angsten staan meestal Ryanair of Easy jet borg, of het overig verkeer in- van- of naar Portugal...

Een vakantie bij ons benutten om van enkele angstfobieën af te komen hoort eveneens tot de mogelijkheden:
Angst voor slangen,spinnen of ander soort insecten zal bij thuiskomst bijna over zijn, gezien het beperkte formaat van deze diertjes dat in Nederland voorkomt. Koudwatervrees is meestal op de eerste dag al verdwenen...Vliegangst is ook alleen maar een probleem bij komst en vertrek;  daar tussenin bijna nooit. Voor hoogtevrees hebben we een speciaal plan van aanpak ontwikkeld dat u in staat stelt om bij toenemende angst, zo snel mogelijk weer beneden te zijn...

Al uw angsten genezen en voorkomen kan ik niet (en dat is soms maar goed ook). U zult hoe dan ook angsten blijven houden.  Denk alleen maar aan een glas dat leeg raakt of de vakantie die voorbij gaat...

Mocht u de moed hebben om toch naar Portugal te komen en te willen zien wat ik hier allemaal voor angsten en ellende moet doorstaan, dan bent u van harte welkom. Misschien slim om op tijd te boeken want anders vrees ik voor u dat u de angst moet doorstaan om bang te zijn dat u wel eens te laat kunt zijn...

Ik ga na een lang kerstreces in Nederland weer terug naar Portugal. Met de auto en een volle aanhang(wagen) om voorbereidingen te treffen voor UW stressloze Vakantie.

Adeus e boas férias

www.natuurlijkportugal.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten