donderdag 13 maart 2014

Ribstuk deel 1

Eindelijk  was er een einde gekomen aan een moessonachtige twee maanden, de heerlijke Portugese zon diende zich aan. Dat was het moment om de geleden waterschade te lijf te gaan en gelijk te genieten van de weldadige warmte. 
Een dakpan moest vernieuwd worden en een voeg tussen twee muren die verouderd was uitgekapt en opnieuw gevoegd.
Mijn ladder was hiervoor ontoereikend en de oplossing was een combinatie van klimwerktuigen. Arbo-technisch  onverantwoord maar met een buurman en buurman oplossing zou het zo gepiept zijn “Hajetoo”. 

Ik begon met een steiger op te bouwen die de dakrand lang niet haalde, een ladder erop en wat steigerplanken zou mij verder wel op hoogte brengen. De hulp van Ingrid was hierbij onontbeerlijk zij zou als tegenwicht dienst doen (dat is haar nooit vreemd geweest) ze sputterde wat tegen bij het zien van de stellage maar zeuren doen die vrouwen toch.
“Als je nu hier gaat zitten op de rand van de steiger “ en ik plaatste haar op een strategische plek op de steiger “ kan er niets gebeuren” was mijn stellige overtuiging.
De try-out verliep vlekkeloos en ik kon vervolgens aan het uitkappen van de voeg beginnen. Het wiebelde wel wat maar wat wiebelt en buigt breekt niet is mijn stelling. Al spoedig was het grootste gedeelte gedaan en kon mijn stelling verlaten. “Ingrid ga maar alvast wat cement aanmaken om de dilatatievoeg opnieuw te voegen” Ik gebruikte het woord “dilatatievoeg” om nog even extra indruk te maken zodat met mijn bouwkunde niet te spotten valt.
Bij het verzetten van de trap op de steiger ontwaarde ik boven toch nog een plekje wat niet ver genoeg was uitgekapt. Als een volleerde-bouwkundige-aap heb ik in no-time de trap weer beklommen om het laatste restje voeg even weg te kappen.

Zo een pijnlijk moment had ik nog niet eerder meegemaakt, op één keer na! Toen ik na verveling en lang wachten net iets uit mijn neus had gevist wat nog aan een vinger hing en de burgemeester van Terneuzen een hand moest geven, maar dat terzijde. 

De steiger begon te wiebelen en de trap schoof tergend langzaam onderuit, mijn handen op zoek naar houvast maar de zwaartekracht kreeg steeds meer vat op mij en dwong me naar de aarde, met een klap van jewelste kwakte ik zijdelings op een grote lege terracotta bloempot.                             
                                                            

Of mijn val nu door de bloempot werd gebroken of de bloempot door mijn val was op dat moment niet interessant……………Ik schreeuwde het uit……, Ingrid was net getuige van de val en riep de belangstellende woorden ;  
“Wat doe je nu?”

“Ik ga dood ! ” schreeuwde ik met stellige overtuiging.                                   
“Wacht !”  riep ze in lichte paniek (wat moest ik anders?)   “Ik bel de Bombeiros" (Brandweer, hebben hier in Portugal ook het ambulance vervoer in beheer). 

Daar lag ik dan met een helse pijn in borst en zij, tussen de niet geluk brengende terracottascherven in afwachting van………….?

Lees spoedig het vervolg.    

                                                                              
Ferrie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten